vasael.ir

کد خبر: ۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷ - 30 August 2017
وقف/ آیت‌‌الله نوری‌همدانی /جلسه 108:

وقف باید تحت نظر ولی فقیه باشد

وسائل- مسئله وقف یک مسئله اجتماعی و بسیار مهم زندگی انسان ها است و چنین موضوعاتی باید با نظر شخصی که ولایت دارد و مدیر جامعه است انجام بگیرد.

به گزارش پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل، حضرت آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در جلسه صدوهشتم درس خارج فقه خود که در تاریخ 20 اردیبهشت 96 برگزار شد، به بعد اجتماعی بودن وقف و متولی وقف اشاره کرد و بر نقش ولی وفقیه در این‌باره تاکید کرد.
وی در این درس به بعد اجتماعی وقف اشاره و بر جایگاه ولی فقیه تاکید کرد و گفت: مباحثی که ما در مورد جواز و عدم جواز بیع وقف مطرح کردیم همگی برمی گردد به اینکه باید یک ولی و مدیری در جامعه حاکم باشد و با نظر او تمام کارهای وقف انجام بگیرد.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین در پاسخ به سوالی درباره اصولی بودن شیخ انصاری گفت: این سوالات در مورد شیخ انصاری صحیح نیست، اخباری یک مسلکی باطلی بود که بعدا بوجود آمد و اگر می خواهید در مورد تفاتهای اخباری و اصولی بدانید به جلد اول "روضات الجنات" که در حالات امین استرآبادی است مراجعه کنید.
آیت‌الله نوری‌همدانی در تتمه بحث وقف به مسئله‌ای از حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت:‌ دو جور وقف داریم؛ وقف منفعت آن است که چیزی را وقف می کند تا از عایدات آن استفاده شود؛ وقف انتفاع آن است که وقف می کند برای استفاده افراد خاصی.

 

 

 


مشروح تقریرات این درس در ادامه آمده است؛
بیع وقف
بحثمان به اینجا رسید که وقف یکی از شئون اجتماعی مسلمانان است و یک عنصر و یک بُعدی از خدمات اجتماعی می باشد و از این جهت شارع مقدس به آن عنایت دارد بلکه می توان گفت وقف در اجتماع کل انسان ها وجود دارد منتهی شارع مقدس با یک خصوصیاتی آن را تجویز و تصحیح و قبول کرده، خلاصه مسئله وقف یک مسئله اجتماعی و بسیار مهم زندگی انسان ها می باشد، خب چنین موضوعاتی باید با نظر شخصی که ولایت دارد و مدیر جامعه است انجام بگیرد و آن مباحثی که ما در مورد جواز و عدم جواز بیع وقف مطرح کردیم همگی برمی گردد به اینکه باید یک ولی و مدیری در جامعه حاکم باشد و با نظر او تمام کارهای وقف انجام بگیرد و به عنوان شاهد از جلد 3 کتاب البیع امام رضوان الله علیه مطالبی را در مورد اینکه وقف به عنوان یکی از موضوعات اجتماعی باید تحت نظر ولی فقیه باشد عرض کردیم.
سوال شده بود که شیخ انصاری اخباری است یا اصولی؟ این سوالات در مورد شیخ انصاری صحیح نیست، اخباری یک مسلکی باطلی بود که بعدا بوجود آمد و اگر می خواهید در مورد تفاتهای اخباری و اصولی بدانید به جلد اول "روضات الجنات" که در حالات امین استرآبادی است مراجعه کنید که در آنجا ذکر شده که در 30 مسئله بین اخباریین و اصولیین اختلاف نظر وجود دارد من جمله اینکه اخباریین تقلید را حرام می دانند، آیت الله العظمی آقای بروجردی می فرمودند در دوره صفویه اخباریین قدرت گرفتند و حوزه های علمیه را تسخیر کردند و حملات زیادی به علماء و اصولیین می کردند تا وقتی که وحید بهبهانی بروز کرد و با ادله محکم در مقابل آنها ایستاد و ثابت کرد که اخباریین حرفهای بی خودی می زنند و بنده نیز در کتاب خمس این مطالب را ذکر کرده ام، بعد از وحید بهبانی علماء و حوزه های علمیه بسیار تلاش کردند تا اصول را تقویت کنند و اخباریین را با افکار باطلی که داشتند کنار بزنند.
خب واما در تتمه بحث وقف یک مسئله ای را از امام رضوان الله علیه نقل می کنیم:«مسألة 74 - لا إشکال فی جواز إجارة ما وُقِفَ وقف منفعة(دو جور وقف داریم؛ وقف منفعت آن است که چیزی را وقف می کند تا از عایدات آن استفاده شود مثل وقف باغ برای استفاده و بهره برداری از عواید آن و در وقف منفعت موقوف علیهم مالک منافع هستند یعنی هم خودشان می توانند استفاده کنند و هم می توانند اجاره بدهند، وقف انتفاع آن است که وقف می کند برای استفاده افراد خاصی مثل وقف مدرسه برای سکونت طلاب و در وقف انتفاع افراد مالک نیستند بلکه فقط حق استفاده و انتفاع دارند لذا نمی توانند اجاره بدهند)، سواء کان وقف خاصا أو عاما على العناوین أو على الجهات والمصالح العامة، حیث أن المقصود استنماؤها(بهره برداری)بإجارة ونحوها ووصول نفعها إلى الموقوف علیهم، بخلاف ما کان وقف انتفاع کالدار الموقوفة على سکنى الذریة وکالمدرسة والمقبرة والقنطرة(پل) والخانات(کاروان سرا) الموقوفة لنزول المارة، فإن الظاهر عدم جواز إجارتها فی حال من الأحوال»[1] .
این مسئله 74 بود که به عرضتان رسید و اما مسئله 76 که خیلی بحث دارد بماند برای روز شنبه إن شاء الله تعالی... .

پی‌نوشت
[1] تحریرالوسیلة، امام خمینی، ج2، ص80.

326/907/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹