vasael.ir

کد خبر: ۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ - 01 May 2017
معرفی کتاب؛

اخلاق زیست محیطی در حکمت اسلامی

پایگاه اطلاع رسانی وسائل - کتابی توسط حجت الاسلام علی کریمیان با عنوان «اخلاق ریست محیطی در حکمت اسلامی» تدوین گردیده است که چاپ اول آن در سال 1393 توسط انتشارات امیرکبیر در تهران به چاپ رسید. مرکز نشر این کتاب تهران، خیابان جمهوری اسلامی، میدان استقلال می باشد.

به گزارش سرویس مکتب دفاعی پایگاه اطلاع رسانی وسائل ؛تلاش برای دستیابی به مبانی و اصولی اخلاقی که تنظیم کنندة راهکارها و چگونگی دخالت بشر در محیط زیست باشد، امر نوینی نیست و افزون بر منابع دینی، اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری در طول تاریخ، متوجه این امر مهم بوده­اند؛ به ویژه در جهان امروز و پس از جنگ جهانی دوم، که محیط زیست به گونه­ای دلخراش دچار بحران­های نوینی شده است. عمق این فجایع تا حدی است که سازمان­های بین­المللی را وا داشته تا ضمن بحث­های کارشناسی، برای برخورد با متخلفان قوانین الزام­آوری را وضع کنند و حتی امروزه موجب تأسیس رشته­ای به نام حقوق بین الملل در دانشگاه­ها شده است. البته نگرش حقوقی به مسائل محیط زیست در فرهنگ دینی اسلام و ادیان دیگر، بسیار ریشه­دارتر از رشته­ای به نام حقوق محیط زیست می­باشد. رشتة حقوق محیط زیست رشته­ای جوان و با عمری در حدود 30 سال است که در خانواده حقوق بین الملل متولد شده و رشد و نمو پیدا کرده است و حقوق داخلی و ملی کشورهای مختلف را نیز تحت تأثیر قرار می­دهد.

اما حرکت جهانی برای دفاع از حقوق محیط زیست در عصر حاضر برمی­گردد به کنفرانس سازمان ملل متحد، در باره محیط زیست که در ژوئن سال 1972 برپا شد. این کنفرانس زمینه­های تحقیق جهانی در این راستا را بنیاد نهاد و عاملی بر صدور اعلامیه­هایی مانند اعلامیه «زمین» در سال 1992 در ریودوژانیرو، عقد معاهده­هایی مانند معاهده «کاهش گازهای گلخانه­ای» کیوتو، و یا برگزاری گردهمایی­هایی برای تصمیم­گیری مانند نشست سران و رهبران در مقر سازمان ملل متحد در سال 2000 و یا معاهده «حفظ تنوع زیستی» در بهار سال 1993 شد.

افزون بر مسائل حقوقی، مسائل محیط زیست از جنبة اخلاقی هم مورد مطالعة جدی قرار گرفته است. فقدان وجدان دینی و تعهد و مسئولیت اخلاقی بردامنة تجاوزات به حریم طبیعت و انسانیت افزوده است. روحیه زیاده طلبی در استفاده از منابع و ثروت­های طبیعی سبب تخریب هر چه بیشتر محیط زیست شده و روز بروز بر غنی و ثروتمندی کشورهای توسعه یافته افزوده و کشورهای فقیر و توسعه نیافته را در کام فقر و محرومیت فرو می برد. غافل از اینکه به تاراج دادن ذخائر و منابع ارزشمند طبیعت که هر کدام نقش بسزایی در آراستن محیط برای زندگی دارند به ضرر همگان تمام شده و عواقب سوء تخریب محیط زیست دامنگیر همة انسان­ها چه بی گناه و چه متجاوز به طبیعت خواهد شد و کل بشریت از این وضعیت نامطلوب متضرر خواهند شد.

اما نکتة مهم این است که نگرش حقوقی یا اخلاقی برای حل بحران زیست محیطی، نیازمند آگاهی و بینشی صحیح نسبت به محیط زیست است که در پرتو مطالعه در مبانی حقوق یا اخلاق محیط زیست تأمین می­شود. تا انسان مبانی اخلاق محیط زیست در عصر کنونی را با معیار و مقیاسی درست بررسی نکند، نمی­تواند برای اساسی­ترین پرسش­های خود پاسخ مناسب و درستی بیابد. پرسش از اینکه آیا با طبیعت و محیط زیست، می­توان رابطه­ای اخلاقی فرض کرد؟ آیا باید برای طبیعت ارزش اخلاقی قائل شد و در رفتارمان با آن­ها رعایت حال آنان را کرد؟ آیا روابط اخلاقی، چنانکه برخی گفته­اند انحصار به عالم انسانی و روابط آن­ها دارد یا در بارة روابط با طبیعت هم می­توان از شأن و احترام اخلاقی، گفتگو کرد؟ آیا طبیعت دارای ارزش اخلاقی مستقل است یا وابسته؟ آیا ارزش آن­ها را باید متعالی و فارغ از منافع ما دانست یا اینکه ارزش آن­ها وابسته به سودمندی برای بشر است؟ به عبارت دیگر دربارة ارزش اخلاقی محیط زیست دو دیدگاه وجود دارد:

الف) محیط زیست دارای ارزش ذاتی است.

ب) محیط زیست ارزش ابزاری دارد.

منظور از ارزش ذاتی محیط زیست این است که ارزشی که به او نسبت می­دهیم به خاطر سودمندی­اش برای انسان نیست، بلکه به خودی خود واجد ارزش است. بدان معنا که ارزش محیط زیست مستقل از موجودیت موجود ارزش گذار، یعنی انسان باشد. اما منظور از ارزش ابزاری محیط زیست، آن است که ما همة موجودات دیگر و سیستم­های طبیعی مانند درخت، دریاچه و جنگل را «اشیاء» فرض کرده، معتقد شویم این اشیاء به خودی خود ارزشمند نیستند بلکه به هر اندازه که در راستای تامین منافع انسان قرار گیرند به همان میزان واجد ارزش خواهند بود.

همچنین پرسش­های دیگری مطرح است مانند اینکه ملاک ارزش اخلاقی مستقل چیست؟ رفع تزاحم اخلاقی بین انسان و طبیعت، منوط به شناخت کامل صفات و سجایای آن­ها است. آیا انسان توانسته خود و طبیعت را آن گونه که هستند، بشناسد؟ آیا در رفع تزاحم بین قضایای اخلاقی در اخلاق زیستی، تساوی دو طرف (انسان) و طبیعت (محیط زیست) از حیث شعور، اختیار و ... شرط است یا خیر؟

این پرسش­ها و موارد دیگر که بیان نشد، همه از پرسش­های کلیدی و اساسی در اخلاق زیست محیطی است و تا پاسخ درستی به آن­ها داده نشود، بحران تعامل با طبیعت نیز حل نخواهدشد.

برای رهایی از مسائل موجود در حوزة نظری و عملی، برخی بر این باورند که تنها دین است که می­تواند قداست از دست رفتة طبیعت در عصر کنونی را به آن برگرداند. به نظر می رسد که مشکلات و معضلات زیست محیطی بوجود آمده در سطح جهانی با روی آوردن به تعالیم حیات بخش اسلام و از زاویه شریعت با دیده احترام و قداست به مجموعه عالم هستی، اعم از انسان­ها و موجودات دیگر، قابل حل خواهد بود. اسلام به عنوان مکتبی مبنایی که می­تواند به عنوان یک اندیشة رقیب در عرض مکاتب دیگر، برای پرسش­های مذکور، نسخه پیشنهاد کند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد، چرا که اسلام در شکلی سازمان­یافته و سیستماتیک، تعالیم ارزشمند خود را برای تحقق نظام احسن و همچنین سعادتمندی همة کائنات و از جمله بشر و سوق دادن او به مسیر تکامل، ملحوظ داشته است. در نگاه ارگانیکی دین به عالم و هستی، رابطة انسان با خدا، با خود، با دیگران و در نهایت با محیط زیست تبیین گردیده است؛ چرا که تنها در یک مجموعة هماهنگ و هدفمند است که خیر کلی و سعادت جمعی تجسم می­یابد. این مکتب در بردارندة مباحث مربوط به محیط زیست است، از جمله چگونگی استفاده از منابع، چگونگی ارتباط انسان با طبیعت و از همه مهم تر، چگونگی نگرش انسان به خویش و به عالم وجود و ارتباط بین آنها. بر اساس آموزه­های آن نه تنها برای انسان، بلکه برای همة موجودات دیگر از جمله حیوانات، گیاهان و حتی جمادات شأن اخلاقی و حقی در نظر گرفته شده است.

از این رو، این نوشتار تلاش دارد تا ضمن بررسی رویکردهای گوناگون پیرامون مسائل اخلاق زیست محیطی، مبانی آن­ها را استخراج کرده، و با الهام از آموزه­های دین مبین اسلام، طرحی نو در این باره دراندازد.

120/604/د

علی کریمیان صیقلاوی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳