کلیات
واکاوی مفهومی کلیدواژگان چند معنا در قانون اساسی/ مدخل«حق و حقوق» ـ بخش 2
 حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان از تعهدات قانونی دولت است
وسائل ـ بند 16 اصل 3 تعهد به «حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان» را بر عهده دولت جمهوری اسلامی قرار داده است که می‌توان در مقابل، این حمایت را حقی برای مستضعفان دانست.
تبیین تفاوت ماهوی انفساخ با طلاق
درس خارج فقه نکاح، آیت الله جوادی آملی/ جلسه97
 تبیین تفاوت ماهوی انفساخ با طلاق
وسائل ـ حضرت آیت الله جوادی آملی در توضیح تفاوت ماهوی میان انفساخ و طلاق، گفت: با انفساخ عقد کأن لم یکن تلقّی می شود و هر یک از طرفین باید عوضین را که با عقد مالک شده بودند به یکدیگر برگردانند.
تعیین قلمرو مشورت از سوی منابع فقهی
آشنایی با مفاهیم حقوق عمومی/ مفهوم مشورت
 تعیین قلمرو مشورت از سوی منابع فقهی
وسائل ـ چنانچه هیچ نقلی مبنی بر تأیید مشورت به دست ما نمی‌رسید نیز عقل می‌توانست چنین امری را اثبات کند و به مدح مشورت بپردازد. اما با وجود این، دلایل پرشماری در منابع فقهی یعنی قرآن و سنت معصومین در تأیید و تاکید به مشورت وجود دارد. منابع فقهی از یک سو، ممدوح بودن مشورت و از سوی دیگر قلمرو آن و همچنین چگونگی انجام آن را متذکر می‌شوند.

حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان از تعهدات قانونی دولت است
واکاوی مفهومی کلیدواژگان چند معنا در قانون اساسی/ مدخل«حق و حقوق» ـ بخش 2
 حمایت بی‌دریغ از مستضعفان جهان از تعهدات قانونی دولت است
1396/12/03
وسائل ـ بند 16 اصل 3 تعهد به «حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان» را بر عهده دولت جمهوری اسلامی قرار داده است که می‌توان در مقابل، این حمایت را حقی برای مستضعفان دانست.
تبیین تفاوت ماهوی انفساخ با طلاق
درس خارج فقه نکاح، آیت الله جوادی آملی/ جلسه97
 تبیین تفاوت ماهوی انفساخ با طلاق
1396/12/03
وسائل ـ حضرت آیت الله جوادی آملی در توضیح تفاوت ماهوی میان انفساخ و طلاق، گفت: با انفساخ عقد کأن لم یکن تلقّی می شود و هر یک از طرفین باید عوضین را که با عقد مالک شده بودند به یکدیگر برگردانند.
تعیین قلمرو مشورت از سوی منابع فقهی
آشنایی با مفاهیم حقوق عمومی/ مفهوم مشورت
 تعیین قلمرو مشورت از سوی منابع فقهی
1396/11/30
وسائل ـ چنانچه هیچ نقلی مبنی بر تأیید مشورت به دست ما نمی‌رسید نیز عقل می‌توانست چنین امری را اثبات کند و به مدح مشورت بپردازد. اما با وجود این، دلایل پرشماری در منابع فقهی یعنی قرآن و سنت معصومین در تأیید و تاکید به مشورت وجود دارد. منابع فقهی از یک سو، ممدوح بودن مشورت و از سوی دیگر قلمرو آن و همچنین چگونگی انجام آن را متذکر می‌شوند.
شماره جدید دوفصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی منتشر شد
از سوی انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه،
 شماره جدید دوفصلنامه قرآن، فقه و حقوق اسلامی منتشر شد
1396/11/30
وسائل ـ شماره پنجم دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» به همت انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه به چاپ رسید.
آیا زبان ادیان و مذاهب مشمول قانون زبان‌های محلی می‌شود؟
شرح مبسوط قانون اساسی/ اصل پانزدهم(بخش اول)
 آیا زبان ادیان و مذاهب مشمول قانون زبان‌های محلی می‌شود؟
1396/11/29
وسائل ـ در این مقاله با شیوهای تحلیلی ـ توصیفی، ضمن پرداختن به مفاد اصل، ابهاماتی چون آثار رسمیت زبان فارسی، شمول یا عدم شمول عبارت «زبان‌های محلی و قومی» به زبان ادیان و پیروان مذاهب، تکلیف یا عدم تکلیف دولت در آموزش زبان‌های محلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
قانون وظیفه مبارزه با مظاهر فساد را بر دوش دولت نهاده است
واکاوی مفهومی کلیدواژگان چند معنا در قانون اساسی/ مدخل«حق و حقوق» ـ بخش 1
 قانون وظیفه مبارزه با مظاهر فساد را بر دوش دولت نهاده است
1396/11/28
وسائل ـ مفاد بند 1 اصل 3 که «ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی» را از وظایف دولت برشمرده است؛ به دلیل ارتباط این موضوع با فرهنگ می‌توان آن را در قالب حقی عینی، به عنوان حقی فرهنگی متناسب با ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی قلمداد کرد.
استنباط حکم شرعی؛ ابزاری برای بسط عدالت در پارادایم فقه حکومتی
گزارشی از نشست«ظرفیت‌های فلسفه حقوق جهت اصلاحات بنیادین در نظام حقوقی»
 استنباط حکم شرعی؛ ابزاری برای بسط عدالت در پارادایم فقه حکومتی
1396/11/28
وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به تغییر پارادایم نگاه فقهی از فقه فردی به فقه حکومتی پس از انقلاب اسلامی گفت: در پارادایم فقه فردی، استنباط حکم شرعی برای فقیه اهمیت دارد اما در پارادایم فقه حکومتی، احکام ابزار و وسیله ای برای بسط عدالت است.
جواز تصرف در مالی که از قاضی جور به متحاکم می‌رسد
درس گفتار فقه القضا، حجت الاسلام والمسلمین ارسطا/ جلسه34
 جواز تصرف در مالی که از قاضی جور به متحاکم می‌رسد
1396/11/25
وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین ارسطا در ادامه بررسی فروعات مراجعه به قاضی جائر گفت: در جایی که رجوع به قاضی جور جایز باشد اما تصرف در مالی که توسط او به متحاکم می رسد جایز نباشد، یک استثناء وجود دارد و آن قاعده الزام است.
کتاب«شریعت و تقنین در کشورهای اسلامی» منتشر شد
معرفی کتاب؛
 کتاب«شریعت و تقنین در کشورهای اسلامی» منتشر شد
1396/11/25
وسائل ـ در کتاب شریعت و تقنین، ضمن بررسی انتـقادی دیدگاه‌های مطرح درباره شریعت و تقنیـن در کشورهای اسلامی، و اثبات نظریة ابتناء، وضعیت موجود و مطلوب با تأکید بر کشورهای ایـران، عربستان و پاکستان بررسی، و برای اصلاح روند، پیشنهادهایی ارائه شده است.
قانون تلاش برای وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را وظیفه دولت می‌داند
تحلیل مبانی اصول قانون اساسی، آیت الله کعبی/ اصل یازدهم (بخش 1)
 قانون تلاش برای وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را وظیفه دولت می‌داند
1396/11/24
وسائل ـ اصل یازدهم قانون اساسی: به حکم آیه کریمه «ان هذه امتکم امه واحده و انا ربکم فاعبدون» همه مسلمانان یک امت‌اند و دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست‌های کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد.
مهلت نام‌نویسی در دوره فقه القضا تمدید شد
 مهلت نام‌نویسی در دوره فقه القضا تمدید شد
1396/11/24
وسائل ـ نام‌نویسی از داوطلبان شرکت در دوره هفتم فقه القضا تا تاریخ 5 اسفند 1396 تمدید شد.
شورای نگهبان در قانون اساسی
اینفوگرافی:
 شورای نگهبان در قانون اساسی
1396/11/23
وسائل - مهمترین مستندات قانونی مرتبط با شورای نکهبان را می بایست در قانون اساسی یافت. در اصول متعدی از قانون اساسی به این شورا و صلاحیت های آن اشاره شده است.
کادرسازی در نظام| وظیفه مهم حوزه‌های علمیه
گزارش نشست«تحلیل و ارزیابی فقهی نظام پارلمانی»/ بخش پایانی
 کادرسازی در نظام| وظیفه مهم حوزه‌های علمیه
1396/11/23
وسائل ـ قانون می گوید قانون گذاری در مجلس باید طبق موازین فقهی باشد؛ یعنی حداقل 50 درصد از نمایندگان مجلس باید فقیه باشند؛ مقصر خود حوزویان هستند، ما خودمان در این زمینه کوتاهی کردیم و مجلسی تشکیل ندادیم که متشکل از فقها باشد. همچنین بخش‌هایی از قوه مجریه نیز به وزرای فقیه نیاز دارد؛ کمبود قضات فقیه هم یکی از چالش‌های قوه قضائیه است.
حل تعارض اصل 4 و 12 قانون اساسی| اختیارات شوراها در مناطق اقلیت‌های مذهبی
بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی/ جلسه 9 (بخش پایانی)
 حل تعارض اصل 4 و 12 قانون اساسی| اختیارات شوراها در مناطق اقلیت‌های مذهبی
1396/11/18
وسائل ـ طبق اصل 4 قانون اساسی کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی شیعه باشد؛ از سوی دیگر مطابق ذیل اصل 12 قانون اساسی، مقررات محلی که توسط شوراها وضع می‌شود، بر طبق مذاهب غیر شیعه خواهد بود.
مجلس ششم| رویدادها و چالش‌ها
آشنایی با قوه مقننه؛
 مجلس ششم| رویدادها و چالش‌ها
1396/11/15
وسائل ـ دور ششم مجلس شورای اسلامی یکی از پر سر و صداترین و جنجالی‌ترین ادوار در تاریخ قوه مقننه بود؛ تصویب لوایح دوقلو، تلاش برای تغییر قانون انتخابات، حذف شرط اعتقاد و التزام به اسلام و ولایت فقیه برای کاندیداهای مجلس و تحصن 139 نفر از نمایندگان در اعتراض به شورای نگهبان از جمله رویدادهای مهم آن دوره بود.
RSS