ساختار
نشست تخصصی فقه و حکمرانی حزبی/ بخش نخست
 تبیین جایگاه حزب در نظام سیاسی شیعه مبتنی بر فقه قرارداد
وسائل- حجت الاسلام و المسلمین فیرحی گفت: قسمتی از مبنای حزب در فقه سیاسی شیعه مبتنی بر قرارداد است؛ بر خلاف اهل سنت که بیشتر برخواسته از شورا یا بیعت است، فقه شیعه شکل گرفته از حقوق است و این دو، دو فاز فقهی جدا است؛ یعنی فقه شورا غیر از فقه قرارداد است؛ در فقه شورا شما دنبال کشف حکم غیر منصوص هستید در حالی که در قرارداد مهارش دست خود صاحب حق است؛
نشست علمی| فقه و حکمرانی حزبی
 نشست علمی| فقه و حکمرانی حزبی
وسائل- کرسی نقد کتاب فقه و حکمرانی حزبی با حضور حجت الاسلام و المسلمین داود فیرحی نویسنده کتاب و حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان ناقد کتاب، ساعت 10:30 روز چهارشنبه 26 اردیبهشت سال 1397 در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی برگزار شد.
فقه‌السیاسات| تفاوت روش فقها و حقوقدانان در استنباط احکام
آیت الله علیدوست/ جلسه 5
 فقه‌السیاسات| تفاوت روش فقها و حقوقدانان در استنباط احکام
وسائل ـ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست ضمن بررسی فتاوای حضرات آیات مرحوم فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی در خصوص مجازات تکمیلی افزون بر حد یا قصاص گفت: روش فقها و حقوقدانان در استنباط احکام متفاوت است، حقوقدانان بر اساس مبانی می توانند حکم کنند؛ ولی فقها بر اساس اسناد، آیات و روایات حکم می‌کنند.

تبیین جایگاه حزب در نظام سیاسی شیعه مبتنی بر فقه قرارداد
نشست تخصصی فقه و حکمرانی حزبی/ بخش نخست
 تبیین جایگاه حزب در نظام سیاسی شیعه مبتنی بر فقه قرارداد
1397/02/30
وسائل- حجت الاسلام و المسلمین فیرحی گفت: قسمتی از مبنای حزب در فقه سیاسی شیعه مبتنی بر قرارداد است؛ بر خلاف اهل سنت که بیشتر برخواسته از شورا یا بیعت است، فقه شیعه شکل گرفته از حقوق است و این دو، دو فاز فقهی جدا است؛ یعنی فقه شورا غیر از فقه قرارداد است؛ در فقه شورا شما دنبال کشف حکم غیر منصوص هستید در حالی که در قرارداد مهارش دست خود صاحب حق است؛
نشست علمی| فقه و حکمرانی حزبی
 نشست علمی| فقه و حکمرانی حزبی
1397/02/27
وسائل- کرسی نقد کتاب فقه و حکمرانی حزبی با حضور حجت الاسلام و المسلمین داود فیرحی نویسنده کتاب و حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان ناقد کتاب، ساعت 10:30 روز چهارشنبه 26 اردیبهشت سال 1397 در تالار شیخ طوسی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی برگزار شد.
فقه‌السیاسات| تفاوت روش فقها و حقوقدانان در استنباط احکام
آیت الله علیدوست/ جلسه 5
 فقه‌السیاسات| تفاوت روش فقها و حقوقدانان در استنباط احکام
1396/12/15
وسائل ـ آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست ضمن بررسی فتاوای حضرات آیات مرحوم فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی در خصوص مجازات تکمیلی افزون بر حد یا قصاص گفت: روش فقها و حقوقدانان در استنباط احکام متفاوت است، حقوقدانان بر اساس مبانی می توانند حکم کنند؛ ولی فقها بر اساس اسناد، آیات و روایات حکم می‌کنند.
واجب کفایی در جامعه غیرسامان یافته و بدوی مطرح است
فقه سیاسی/ استاد ایزدهی/ جلسه2 (97-96)
 واجب کفایی در جامعه غیرسامان یافته و بدوی مطرح است
1396/10/30
وسائل ـ بحث واجب کفایی بیشتر در جامعه بدوی مطرح بوده است که جامعه سامان یافته نبوده است و فقها قبض ید داشته اند چرا که شرایط اجتماعی متفاوت است؛ لذا اگر جایی فقیه به صورت عملی وارد نشده؛ یعنی نمی‌توانسته است، دقیقا امام هم به همین صورت بوده، مگر جایی که مساله بسیار مهمی بوده و انحراف شدید بوده و لو به قیمت خون خودشان ورود می‌کردند.
میزگرد «مسئله شناسی کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد
با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در قم؛
 میزگرد «مسئله شناسی کارآمدی در جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد
1396/09/30
وسائل ـ میزگردی علمی با عنوان «مسئله شناسی کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی ایران» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و به همت پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی در قم برگزار شد.
سیاست‌گذاری فرهنگی در دولت دینی
گزارش مقاله؛
 سیاست‌گذاری فرهنگی در دولت دینی
1396/09/26
وسائل ـ در این مقاله بر اساس مدل ۳مرحله‌ای سیاستگذاری(تدوین، اجراء و ارزیابی)، مطالعات کتابخانه‌ای و گفتگو با صاحبنظران حوزه فرهنگ و سیاستگذاری فرهنگی، به تبیین صورت مسأله در مرحله اول؛ یعنی مرحله تدوین و سؤالی که باید بدان پاسخ گفت، پرداخته می‌شود. در پاسخ به سؤال طرح­شده، استعاره «شیب اجتماعی» به عنوان راهبرد دولت در سیاستگذاری فرهنگی معرفی می‌گردد.
احزاب، دین و حقوق بشر
درس گفتگوی:
 احزاب، دین و حقوق بشر
1396/09/12
وسائل- درس گفتگوی احزاب، دین و حقوق بشر توسط حجت الاسلام احمد رهدار؛ رئیس موسسه فتوح اندیشه و عمادالدین باقی در سالن همجوار دانشگاه شریف به تاریخ ۹، ۱۰ و ۱۴ دی ماه برگزار می گردد که امکان شرکت مجازی همراه با پخش زنده وجود دارد.
کارآمدی فقه حکومتی
در یادداشتی تبیین شد؛
 کارآمدی فقه حکومتی
1396/08/27
وسائل ـ مشروعیت و کارآمدی دو شرط اصلی بقای هر حکومتی است و بین آنها ارتباط دو جانبه و مستقیمی وجود دارد که اقتدار سیاسی نظام سیاسی را به دنبال خواهد داشت؛ تأثیر مشروعیت بر کارآمدی نظام‌های سیاسی امروزه امری بدیهی و روشن است و فقه سیاسی شیعه نیز از این امر مستثنی نیست.
فقه مقارن مطالعات تطبیقی بین مذهب شیعه و سنّی است
پژوهشگر حوزه علمیه قم:
 فقه مقارن مطالعات تطبیقی بین مذهب شیعه و سنّی است
1396/07/25
وسائل ـ حجت الاسلام مهاجری ضمن تبیین و تعریف فقه مقارن گفت: فقه مقارن برخلاف تصوّر برخی که آن را مختصّ تطبیق مسائل و احکام فقهی شیعه و اهل سنّت می دانند، مطابقات درون مذهبی را هم شامل می‌شود و اصلاً اولین کتبی که در این موضوع تدوین شد، ناظر به اختلاف فتاوا و اقوال درون مذهبی بود؛ امّا آنچه از اصطلاح «فقه مقارن» در عصر حاضر به ذهن متبادر می شود، مطالعات تطبیقی بین مذهب شیعه و سنّی است و این تبادر باعث تصوّر اختصاص فقه مقارن به مطابقات برون مذهبی شده است.
اندیشه سیاسی کاشف‌الغطاء
خلاصه مقاله؛
 اندیشه سیاسی کاشف‌الغطاء
1396/05/25
وسائل ـ با توجه به جایگاه نهاد حوزه در مذهب شیعه به اصلاح آن کمر همت می‌بندد؛ توجه به استقلال اقتصادی، تأکید بر سیاست نه شرقی، نه غربی توضیح اثر دو عنصر زمان و مکان بر اجتهاد، موضع‌گیری در قبال پیمان‌های نظامی با غرب، تصریح به نظام ولایت فقیهی در دوران غیبت امام زمان، تأکید بر مشارکت سیاسی مردم و تساوی حقوق مردم و اهمیت دادن به شوری و جایگاه دادن به احزاب در جامعه اسلامی محورهای اندیشه سیاسی مرحوم کاشف‌الغطاء را تشکیل می‌دهند.
بررسی رویکرد اسلام نسبت به مفهوم «قدرت»
گزارش از کتاب؛
 بررسی رویکرد اسلام نسبت به مفهوم «قدرت»
1396/05/15
وسائل ـ منصور میراحمدی در کتاب «قدرت» به دنبال بررسی رویکرد اسلام نسبت به مفهوم قدرت و فهم ابعاد آن و شیوه تحلیل آن از منظر اسلام می‌باشد؛ وی با رویکردی درون متنی، هم متن درجه اول و هم متن درجه دوم را مد نظر قرار داده و پس از شناسایی مؤلفه‌های مفهومی قدرت، از ادبیات قرآن کریم و روایات و آثار اندشمندان اسلامی بهره جسته است. این کتاب در پنج فصل سامان یافته است.
اندیشه سیاسی صاحب جواهر
خلاصه مقاله؛
 اندیشه سیاسی صاحب جواهر
1396/04/24
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ در نظریه صاحب جواهر، مشروعیت حکومت الهی است؛ یعنی فقها در عصر غیبت از جانب ائمه معصومین(ع) به حکومت منصوب شده‌اند؛ هرچند مشروعیت الهی به معنای نفی مشارکت فعال و پویای مردم نیست، چون‌که در نظریه صاحب جواهر اساساً اقامه حکومت اسلامی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.
کتاب «فقه و مصلحت» به چاپ چهارم رسید
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه؛
 کتاب «فقه و مصلحت» به چاپ چهارم رسید
1396/04/07
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ کتاب «فقه و مصلحت» اثر حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست برای چهارمین بار به زیور چاپ آراسته شد.
رابطه اخلاق و سیاست از نظر اسلام
اخلاق و سیاست/ آیت الله مصباح یزدی/ جلسه3
 رابطه اخلاق و سیاست از نظر اسلام
1396/03/30
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ وظایف سیاسی اعم از آنچه حاکم، ولی امر، زمامدار یا کارگزاران انجام می‌دهند یا فعالیت‌های سیاسی مثل شرکت در انتخابات، اطاعت امر و فراهم کردن زمینه اجرای احکام اسلامی و احکام دولت اسلامی که مردم انجام می‌دهند، در صورتی ارزش اخلاقی و ثواب اخروی دارد که ما آن‌ها را به قصد اطاعت امر خدا انجام بدهیم.
ولایت تدبیری در فقه سیاسی شیعه
گزارش از مقاله؛
 ولایت تدبیری در فقه سیاسی شیعه
1396/03/27
پایگاه اطلاع رسانی وسائل ـ اصطلاح «ولایت تدبیری» در علم کلام تحت عنوان «امامت و خلافت» و در دانش فقه به عنوان «ولایت فقهی» شناخته می‌شود؛ این مفهوم، محوری‌ترین مسأله در ساحت اندیشه سیاسی شیعه محسوب می‌شود که با استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان نظریه «ولایت مطلقه فقیه» توسط امام خمینی (ره) معرفی شده است.
RSS