کلیات
همایش چیستی صلح/ بخش هفتم
 لزوم فراگیری نگاه فلسفی به صلح و جنگ در جامعه علمی ایران
وسائل- محمد علی مرادی پژوهشگر حوزه فلسفه، گفت: در کشور ما ایدوئولوژی جنگ با عنوان مقدس جهاد وجود دارد و در کنار آن لازم است یک ایدئولوژی صلح اسلامی به صورت کامل تدوین شود.
جایگاه جهاد در نامه های پیامبر گرامی اسلام
خارج فقه جهاد/ آیت الله کعبی/ جلسه 52
 جایگاه جهاد در نامه های پیامبر گرامی اسلام
وسائل-بخشی از سیره پیامبر اکرم(ص) شامل مکاتبات آن حضرت به روم و ایران است. این نامه ها در موضوع جهاد با کفار قابل بحث است که آیا مخاطب رسول گرامی اسلام، کفر به ما هو کفر است، یا حکومت های طاغوتی است. به نظر می رسد از مکاتبات، به دست می آید مخاطب طاغوت است.
اجلاسیه نهایی کرسی«نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده»
در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد،
 اجلاسیه نهایی کرسی«نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده»
وسائل- اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده» باهمکاری معاونت علمی دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی و کمیته دستگاهی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

لزوم فراگیری نگاه فلسفی به صلح و جنگ در جامعه علمی ایران
همایش چیستی صلح/ بخش هفتم
 لزوم فراگیری نگاه فلسفی به صلح و جنگ در جامعه علمی ایران
1396/11/28
وسائل- محمد علی مرادی پژوهشگر حوزه فلسفه، گفت: در کشور ما ایدوئولوژی جنگ با عنوان مقدس جهاد وجود دارد و در کنار آن لازم است یک ایدئولوژی صلح اسلامی به صورت کامل تدوین شود.
جایگاه جهاد در نامه های پیامبر گرامی اسلام
خارج فقه جهاد/ آیت الله کعبی/ جلسه 52
 جایگاه جهاد در نامه های پیامبر گرامی اسلام
1396/11/28
وسائل-بخشی از سیره پیامبر اکرم(ص) شامل مکاتبات آن حضرت به روم و ایران است. این نامه ها در موضوع جهاد با کفار قابل بحث است که آیا مخاطب رسول گرامی اسلام، کفر به ما هو کفر است، یا حکومت های طاغوتی است. به نظر می رسد از مکاتبات، به دست می آید مخاطب طاغوت است.
اجلاسیه نهایی کرسی«نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده»
در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد،
 اجلاسیه نهایی کرسی«نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده»
1396/11/28
وسائل- اجلاسیه کرسی تخصصی «نظریه اسلامی امنیت اجتماعی شده» باهمکاری معاونت علمی دبیرخانه کرسی‌های نظریه پردازی و کمیته دستگاهی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.
آشنایی با کتاب "آثار جنگ در فقه اسلامی"
معرفی کتاب؛
 آشنایی با کتاب "آثار جنگ در فقه اسلامی"
1396/11/25
وسائل- فقه اسلامی از همان آغاز سربرآوردن از دل تعالیم اسلامی و نیز در مراحل تکامل خود، همه جنبه‌های زندگی عمومی و خصوصی مردم را مورد توجه قرار داده و فقیهان مسلمان نسبت به موضوعی که امروزه حقوق بین‌الملل عمومی نامیده می‌شود
پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی امنیت متعالیه
در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛
 پیش اجلاسیه کرسی نظریه پردازی امنیت متعالیه
1396/11/24
وسائل- انسانی که امنیت را برای خودش تأمین نمی‌کند و تهدیدات در وجود خودش را مهار نمی‌کند با قانون هم نمی‌توان او را در چارچوب امن قرار داد، این فرد باید مؤمن شود، مؤمن که شد یعنی هم برای خودش تولید امنیت کرده است و هم برای دیگران تولید امنیت می‌کند، دیگران هم از ناحیه او در نا امنی قرار نخواهند داشت
میان صلح مداراتی و صلح روادارانه باید تفکیک قائل شد
همایش چیستی صلح/ بخش ششم
 میان صلح مداراتی و صلح روادارانه باید تفکیک قائل شد
1396/11/23
وسائل- محمدمهدی مجاهدی:صلح مبتنی بر مدارا در تضاد با صلح رواداری است، مدارا صلح از موضع امپراطوری و قدرت است اما صلح مبتنی بر رواداری مبتنی بر گفتگو است.
نبرد با طاغوت قدر متیقن مصادیق آیات جهاد است
خارج فقه جهاد/ آیت الله کعبی/ جلسه 51
 نبرد با طاغوت قدر متیقن مصادیق آیات جهاد است
1396/11/23
وسائل-قدر متیقن در مقام تخاطب، در قاتل فی سبیل الله خطاب به پیامبر، طواغیت هستند. دشمنان انبیاء منظورند. اخذ به قدر متیقن می کنیم. بیشتر از آن شک می کنیم، که آیا دیگران هم منظور آیه است یا خیر؟ اصل برائت است و جهاد ابتدایی باید با آیات دیگر ثابت شود. این آیات قدر متیقن در مقام تخاطب که جهاد طواغیت است، شامل می شود.
تروریسم‌شناسی
معرفی کتاب؛
 تروریسم‌شناسی
1396/11/16
وسائل- کتاب «تروریسم‌شناسی» تألیف علی عبداله خانی در 320 صفحه توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌امللی ابرار معاصر تهران چاپ شده است.
برای صلح به کنش های معرفتی نیاز داریم
همایش چیستی صلح/ بخش پنجم
 برای صلح به کنش های معرفتی نیاز داریم
1396/11/16
وسائل- مقصود فراستخواه استاد دانشگاه تهر ان: همانطور که برای صلح به کنش‌های دیپلماتیک و ارتقای پرتکل‌های حقوق بین‌الملل نیاز داریم محتاج کنش‌های معرفتی هم هستیم.
مصادیق و معنای جهاد با طاغوت در قرآن کریم
خارج فقه جهاد/ آیت الله کعبی/ جلسه 50
 مصادیق و معنای جهاد با طاغوت در قرآن کریم
1396/11/14
وسائل- جهاد ابتدایی در اصطلاح قرآن به معنای مقابله با حکومتها نیست. بلکه غیر حکومت ها نیز مانند نهادهای عمومی غیر دولتی یا قبایل باشد، بلکه آحاد مردم وجود داشته باشد، باز نیز مشمول جهاد ابتدایی فقهاء می شود. لذا بحثی با عنوان امان نسبت به افراد کافر مطرحا ست نه امان به حکومتها.
فلسفه جهاد و وظیفه انبیاء در برابر طواغیت
خارج فقه جهاد/ آیت الله کعبی/ جلسه 49
 فلسفه جهاد و وظیفه انبیاء در برابر طواغیت
1396/11/07
وسائل- جنگ اصلی انبیاء و جهاد اصلی ایشان با دشمنانشان، برای حاکمیت توحید و از بین بردن کفر و شرک است و خداوند دوست ندارد بندگانش کافر و مشرک شوند.
فرهنگ صلح شامل ارزش‌ها، هنجارها و نظام اعتقادی افراد جامعه است
همایش چیستی صلح/ بخش چهارم
 فرهنگ صلح شامل ارزش‌ها، هنجارها و نظام اعتقادی افراد جامعه است
1396/11/07
وسائل- علی گلستانی فر:مجموعه ارزش‏ها، هنجارها و نظام اعتقادی که سبب ایجاد صلح و سازش در بین افراد جامعه می‏شود فرهنگ صلح است.
صلح عادلانه با ریشۀ فلسفی و فطرت انسانی همخوانی دارد
دبیر کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی:
 صلح عادلانه با ریشۀ فلسفی و فطرت انسانی همخوانی دارد
1396/11/03
وسائل- دبیر کمیته علمی مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: صلح در ادیان الهی عادلانه بوده و صلح عادلانه با ریشۀ فلسفی و فطرت انسانی همخوانی دارد.
ادله وجوب و انواع جهاد با طاغوت
خارج فقه جهاد/ آیت الله کعبی/ جلسه 48
 ادله وجوب و انواع جهاد با طاغوت
1396/11/03
وسائل- طاغوت یعنی راس حکومت غیر الهی که در مقابل انبیاء قرار می گیرند. اصل قتال و مبارزه انبیاء با دشمنانشان، در واقع مبارزه با طواغیت کفر است. اگر انبیاء با طاغوت کافر معارضه نداشتند و حاضر می شدند جزء دستگاه طاغوت کافر شوند، کسی کاری به آنها نداشت. ابراهیم(ص) در مقابل نمرود و موسی(ص) در مقابل فرعون ایستاد. پیامبر اکرم(ص) در مقابل مشرکین قریش ایستادند و آنها خیلی تلاش کردند که پیامبر کاری به آنها نداشته باشد و فقط دعوت به توحید کند.
نگاه دنیایی به امنیت باعث نقصان آن در درک تمام ابعاد انسان است
ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛
 نگاه دنیایی به امنیت باعث نقصان آن در درک تمام ابعاد انسان است
1396/11/02
وسائل- پرداختن به دنیا اشکالی ندارد اما ناقص است و کامل نیست و باید در کنار آن به عقبی هم پرداخت و بلکه عقبی اصل است و بقای ابدی.
RSS