24 فروردين 1398 : 18:30
فقه امربه معروف | اشکالات وارده بر جمله «وَ أَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ‏ وَ لِسَانِک‏» در روایت
آیت الله شب زنده دار / ۸

فقه امربه معروف | اشکالات وارده بر جمله «وَ أَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ‏ وَ لِسَانِک‏» در روایت

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: بحث در مناقشاتی بود که در استدلال به این جمله‌ی مبارکه بود «وَ أَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِیَدِکَ‏ وَ لِسَانِک‏» که اشکال دوم این اشکال بود که مرحوم ابن طاووس قدس سره در کشف المحجة بعد از این که این روایت را از عسکری نقل می‌کنند به طرق متعدده و بعد روایت را از الرسائل کلینی قدس سره نقل می‌کنند می‌فرمایند بین نقل کلینی و آن نقل‌ها به طرقه العدیده تفاوت وجود دارد.
24 فروردين 1398 : 17:33
فقه امر به معروف | مراتب و درجات امر به معروف و نهی از منکر
آیت الله شب زندا دار / ۷

فقه امر به معروف | مراتب و درجات امر به معروف و نهی از منکر

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: عقل و عقلاء و روایات و بعض آیات مبارکات ادعا می‌شود که این‌ها دلالت می‌کنند بر این که در باب امر به معروف ما از اخف باید به اشدّ برویم اگر اخف اثر می‌گذارد این‌جا نباید از راه اشد بیاییم جلوی منکر را بگیریم یا شخص را وادار کنیم.
24 فروردين 1398 : 16:26
فقه جهاد | ويژگی‌های دعوت اسلامی و ادله آن
آیت الله کعبی / ۱۲۱

فقه جهاد | ويژگی‌های دعوت اسلامی و ادله آن

وسائل ـ آیت الله کعبی گفت: ویژگی اول دعوت اسلامی دعوت به فطرت است « فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ» يعني جهل آنها را مي خواهيم به علم تبديل کنيم. انحراف از فطرت را به فطرت تبديل کنيم. مي خواهيم دعوت به توحيد کنيم. بنابراين يکي از ويژگي هاي اين دعوت، فطري بودن است. لذا مخاطب اين دعوت، همه بشريت است.
21 فروردين 1398 : 15:49
فقه امر به معروف| معنای «ید» در روایات امر به معروف و نهی از منکر
آیت الله شب زندا دار / ۶

فقه امر به معروف| معنای «ید» در روایات امر به معروف و نهی از منکر

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: برای ید دو معنا وجود دارد؛ یک معنا همین است که اعمال قدرت بکند ضرب بکند فرک بکند و امثال این‌ها، یا حتی بالاتر اگر کنایه‌ از اعمال قدرت گرفتیم دائره‌ آن وسیع‌تر هم می‌شود به حبس و امثال این‌ها هم می‌شود این یک معنای از برای ید است. یک معنای دیگر برای ید عبارت است از این که خودت در عملت کاری بکن که دیگران الگو از تو بگیرند، اقتدای به تو بکنند.
19 فروردين 1398 : 15:08
فقه امر به معروف | بررسی معنای ضرر در روایت امر به معروف و نهی از منکر
آیت الله شب زنده دار / ۵

فقه امر به معروف | بررسی معنای ضرر در روایت امر به معروف و نهی از منکر

وسائل ـ آیت الله شب زنده دار گفت: برای اثبات صنف اول از اصناف مندرجه‌ تحت نوع سوم که اعمال قدرت و امر و نهی به ید باشد مسئله‌ ضرب و ما شابهَ الضرب بود البته ضربی که منتهی به دیه نشود و منتهی به جرح، قطع، کسر و امثال ذلک نشود. آیا این صنف برای همگان در این نوع سوم مقصود هست یا مقصود نیست و اگر هم مقصود نباشد از خود امر و نهی آیا دلیل بر وجوب آن وجود دارد یا ندارد؟ به دو طایفه‌ گفتیم می‌شود و به ادله‌ای استدلال شده اجماع بود جواب داده شد روایات بود گفتیم روایات به دو دسته تقسیم می‌شوند طایفه‌ اولی روایاتی است که حکم شرع بر عنوان امر و نهی قرار گرفته است که بحث شد و نتیجه این شد که استدلال به آن روایات مشکل است.
23 اسفند 1397 : 13:47
فقه امر به معروف | بررسی قیاس منصوص العلة در امر به معروف و نهی از منکر
آیت الله شب زنده دار / ۴

فقه امر به معروف | بررسی قیاس منصوص العلة در امر به معروف و نهی از منکر

وسائل ـ آیت الله محمد مهدی شب زنده دار گفت: وجه پنجم در بررسی دلائل امر به معروف و نهی از منکر این هست که در این طایفه تعلیل شده امر و نهی به یک علتی که آن علت ادعا می‌شود در مورد ضرب و شبه ضرب هم وجود دارد بنابراین می‌شود قیاس منصوص العلة، یعنی این روایات علت آورده شدن حکم روی امر و نهی را بیان کرده و ما می‌بینیم این علت در مورد غیر امر و نهی هم مثل ضرب وجوب دارد بنابراین از باب قیاس منصوص العلة از امر و نهی تعدی می‌کنیم به آنچه که یفید همان فائده‌ امر و نهی را که عبارت باشد از ضرب و فرک و امثال ذلک.
19 اسفند 1397 : 12:28
فقه جهاد | شعار «مرگ بر آمریکا و اسرائیل» عبادت محسوب می‌شود
آیت الله کعبی / ۱۱۹

فقه جهاد | شعار «مرگ بر آمریکا و اسرائیل» عبادت محسوب می‌شود

وسائل ـ آیت الله کعبی با بیان اینکه شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل، هم عبادت محسوب مي شود، گفت: دلیل این مدعا این است که نوعي تبري و دشمني در راه خداست. شاهد در بحث ما، اين است: « وَ لَا يَجِدُ رَجُلٌ طَعْمَ الْإِيمَانِ وَ إِنْ كَثُرَتْ صَلَاتُهُ وَ صِيَامُهُ» مزه ايمان را نمي چشد ولو نماز و روزه اش فراوان باشد. اگر تبري از دشمنان خدا نداشته باشد، و اهل مبارزه سياسي با دشمنان خدا نباشد، مزه ايمان را نمي چشد.
16 اسفند 1397 : 12:59
حجت‌الاسلام قمی:

نشست عمومی| نهضت عملی امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مسئولین شکل بگیرد

وسائل ـ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه امربه معروف و نهی ازمنکر یک پدیده اجتماعی است که یک شفقت و دلسوزی پشت آن است گفت: باید نهضت عملی امر به معروف ونهی از منکر نسبت به مسئولین شکل بگیرد.
16 اسفند 1397 : 12:57
دبیر ستاد احیای امر به معروف ونهی ازمنکر:

گفت و گو| درمان فساد وابسته به امر به معروف و نهی از منکر مسئولین است

وسائل ـ حجت الاسلام جلیل محبی با بیان اینکه راه مسدود کردن فساد در جمهوری اسلامی نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منکر است، از آغاز به کار کمپین پذیرش امر به معروف و نهی از منکر مسئولین خبر داد.
۸