20 خرداد 1397 : 13:14
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 198

بررسی دلالت روایات بر وجوب اشتراط عدالت در امر به معروف

وسائل- برخی روایات همانند آیات می تواند برای اثبات شرطیت عدالت در وجوب امر به معروف مورد استفاده قرار گیرند همانند روایات معراج که نقل می کنند پیامبر گرامی اسلام در هنگام معراج گروهی را مشاهده کرد که لبانشان با قیچی هایی از آتش بریده می شود؛ این گروه افرادی بودند که امر به معروف و نهی از منکر می کردند اما بدان عمل نمی کردند.
17 خرداد 1397 : 15:37
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 197

بررسی دلالت آیات بر اشتراط عدالت در امر به معروف

وسائل- در آیه دوم و سوم سوره صف خدای متعال انکار و نکوهش می‌فرماید که چرا حرفی را که انجام نمی‌دهید می‌زنید؟ از این استفاده می‌کنیم آن‌جاهایی که فرموده امر بکنید به معروف و نهی کنید از منکر آن‌جایی مقصودش هست که آمر به معروف خود عامل هست و ناهی از منکر خود تارک هست و در غیر این صورت امر به معروف و نهی از منکر مغبوض شارع است
06 خرداد 1397 : 12:24
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 196

شرط عدالت| بررسی اقوال پیرامون لحاظ عدالت به عنوان شرط وجوب یا شرط واجب

وسائل- در استدلال به ادله موجود در اشتراط عدالت در امر به معروف برخی عدالت را شرط وجوب امر به معروف و نهی از منکر قلمداد می کنند، در مقابل برخی علما شرط عدالت در امر به معروف و نهی از منکر را شرط واجب قلمداد می کنند.
02 خرداد 1397 : 14:48
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 195

شرط عدالت| ادله این شرط مورد اعراض مشهور علماست

وسائل- دلالت اولیه برخی آیات و روایات، اشتراط وجوب امر به معروف و نهی از منکر به عدالت یا عدم انجام آن است لیکن این دلالت مورد اعراض مشهور است و این شهرت به قدری است که کاد أن یکون اجماعاً. شانه به شانه اجماع می‌زند و چون این دلالت مورد اعراض مشهور است بنابراین حجت نیست هرچند دلالت کتابی باشد
29 ارديبهشت 1397 : 18:26
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 193

بررسی شرط عدالت در وجوب امر به معروف

وسائل- بعضی علما در کتب خود ذکر کردند که یکی از شروط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، تحقق عنوان عدالت برای آمراست و بر این اساس بر عادل واجب است امر به معروف و نهی از منکر کند. غیر عادل، بر او واجب نیست. این در کلام علما از باب شرط وجوب دکر شده است.
23 ارديبهشت 1397 : 16:18
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 192

تفاوت ضرر مالی و جانی در احراز وجود عنوان ضرر

وسائل- اگر اثبات بشود که شرط وجوب امربه‌معروف عدم «خوف در ضرر نفسی و عرضی» است، بنابراین در عدم وجوب امربه‌معروف نمی‌توانیم «خوف در ضرر مالی» را به «خوف در ضرر نفسی و عرضی» ملحق کنیم و وجود خوف ضرر مالی مانع وجوب امر به معروف نیست.
13 ارديبهشت 1397 : 12:13
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 191

تبیین شرایط احراز وقوع ضرر در امر به معروف و نهی از منکر

وسائل- بعد از این که اثبات شد وجوب امر به‌ معروف مشروط است به عدم ضرر (جانی و اعضائی و مالی و عرضی، هم برای خود آمر و هم برای وابستگان به او و هم برای سایر مسلمین)، آن چه باید مورد بررسی قرار گیرد این است که ضرر چیست و چگونه آمر به معروف می تواند تشخیص دهد در موردی خاص ضرری وجود دارد یا خیر.
11 ارديبهشت 1397 : 15:55
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 190

ادله عقلی و اجماع بر اشتراط فی الجمله عدم الضرر دلالت دارند

وسائل- پیرامون اقوال علما در باب اشتراط عدم الضرر «لاخلاف» بکار رفته و «اجماع» ذکر نشده و معنایش این است که علما «اتفاق الکل» را احراز نکرده‌اند، ولی خلافی هم ندیده‌اند، فلذا ذکر شده: «بلا خلافٍ اَجِدُه»؛ یعنی شاید کسانی باشند که کتاب ننوشته‌اند یا کتاب‌شان در دسترسی ما نیست، بنابراین این خود تعبیر نشان‌دهنده‌ی «اجماع کل» نیست.
08 ارديبهشت 1397 : 14:13
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 189

اشتراط فی الجمله عدم ضرر در وجوب امر به معروف

وسائل- بررسی ادله ارائه شده و همچنین تفحص در سیره بزرگان دین نشان می دهد دلیل قاطعی بر عدم اشتراط عدم ضرر در وجوب امر به معروف وجود ندارد و از این روی می توان ادعا کرد فی الجمله اشتراط عدم ضرر در مورد امر به معروف ثابت و قابل دفاع است.
16 فروردين 1397 : 15:17
خارج فقه امر به معروف/ استاد شب زنده دار/ جلسه 188

اشتراط عدم ضرر| روایات مُثبتِ عدمِ اشتراط تمامیت ندارد

وسائل- بررسی مجموع آیات و روایات نشان می دهد روایات استفاده شده توسط معتقدین عدم اشتراط ضرر در وجوب امر به معروف تمامیت ندارد و بر فرض تمامیت توان مقابله با ادله اقامه شده بر اشتراط ضرر از آیات و روایات را ندارند.
۴