vasael.ir

کد خبر: ۱۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ - 16 March 2020
معرفی نشریه؛

بررسی حجاب و برخی شبهات پیرامون آن در پژوهش‌های فقهی زنان و خانواده

وسائل ـ دومین شماره از مجله پژوهش‌های فقهی زنان و خانواده، با پنج مقاله از جمله «احسان به والدین از دیدگاه فقه»، «حجاب و برخی شبهات پیرامون آن»، «تفاوت نفقه زوجه و اقارب در فقه امامیه» و «نگاهی به قوامیت مرد بر زن» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار وسائل، دومین شماره از مجله بررسی حجاب و برخی شبهات پیرامون آن در پژوهش‌های فقهی زنان و خانوادهپژوهش‌های فقهی زنان و خانواده، منتشر شد. در این شماره از مجله پژوهش‌های فقهی زنان و خانواده، مقالاتی با عناوین «بررسی اجرت المثل زنان برای کارهای منزل از منظر فقه امامیه»، «احسان به والدین از دیدگاه فقه»، «حجاب و برخی شبهات پیرامون آن»، «تفاوت نفقه زوجه و اقارب در فقه امامیه»، و «نگاهی به قوامیت مرد بر زن» منتشر شده است.

 

چکیده این مقالات به شکل ذیل تقدیم می گردد:

 

حجاب و برخی شبهات پیرامون آن

حجاب به معنای پوشش، از تکالیف واجب مسلمانان است و از اموری است که قابل پذیرش همه ادیان و مذاهب است. بر هر یک از زن و مرد مسلمان لازم است در تعاملات اجتماعی خود با پوشش شرعی ظاهر شوند تا در پرتو آن کیان خانواده و اجتماع مصون بماند.

نوشتار حاضر در صدد بیان مساله حجاب و شبهات وارد بر آن و پاسخ گویی به این سوال است که ماهیت حجاب چیست و شبهات وارد بر آن کدامند؟ در بررسی این پرسش چنین حاصل شد که حجاب و پوشش موجب سلامتی و امنیت روانی خانواده و اجتماع  می شود و مانع حضور زن در اجتماع  یا سبب سرکوبی غرائز و نادیده گرفتن حقوق وی نیست. نویسنده این مقاله صدیقه سادات رضوی می باشد.

کلیدواژگان: حجاب، زینت، پوشش

 

نگاهی به قوامیت مرد بر زن

آیه ۳۴ سوره نساء، از مهم‏ترین آیات مربوط به مساله زن و حقوق وی است که برخی کج‏اندیشان تلاش کرده اند با تفسیری ناعادلانه، نگاه اسلام (داعیه‏ دار برترین آیین ترقی و تکامل انسان) را به زن خدشه‏ دار کنند. از این رو، فهم درست این آیه، تاثیر مهمی در بازنمایی نگاه قرآن کریم به «شخصیت و حقوق زن» دارد.

در این نوشتار با بهره‏ گیری از نظر دانشمندان شیعی در حوزه تفسیر، حدیث و لغت و با بررسی تطور معنایی قوامیت از بستر تاریخی اقوال و تاثیر تطورات اجتماعی بر آن، مشخص شد که قیمومیت در زبان قرآن به معنای فرمان‏روایی و سالارگری نیست، بلکه به معنای سرپرستی، مدیریت و مسئولیت ‏پذیری است.

چنین قیمومیتی نه فقط مزیت، فضیلت و مقام نیست بلکه باربری مشقات زندگی و خدمتگزاری است. بیشتر مفسران مقصود از رجال در آیه ۳۴ سوره نساء را شوهران و نه تمامی مردان می ‏دانند؛ همان‏گونه که مقصود از نساء همسرانند نه همه زنان. ساجده عبدالخانی این مقاله را به رشته تحریر در آورده است.

کلیدواژگان: رجال، قوامیت، نساء، فضل، نفقه، خانواده

 

احسان به والدین از دیدگاه فقه

مهم ترین اصل اخلاقی در مکتب اسلام، احترام به پدر و مادر است.در آیات و روایات، تاکید بسیاری در این مورد شده است، به طوری که بعد از توحید و یکتاپرستی، احسان به والدین را مطرح می کنند. این مقاله، احسان به والدین را از دیدگاه فقها بررسی کرده و در صدد پاسخ گویی به این سوال است که حکم احسان به والدین چیست؟

نتایج به دست آمده نشان می دهد که حرمت عقوق والدین و وجوب احسان، به مقدار عدم صدق عقوق است. احسان، عنوان عام است و همه اموری را که احسان در مورد آنها صدق می کند، شامل می شود. احسان، نسبت به والدین عام است و شامل مسلمان و غیر مسلمان، زمان حیات و بعد از فوت، امور مالی، عاطفی و اخلاقی می شود. نویسنده این مقاله عمران خاتون می باشد.

کلیدواژگان: احسان، والدین، فقه

 

بررسی اجرت المثل زنان برای کارهای منزل از منظر فقه امامیه

شارع مقدس برای تمام ابعاد زندگی انسان، اعم از فردی و خانوادگی، حقوق و تکالیفی را وضع نموده، برخی از حقوق و تکالیف ناشناخته است. یکی از این حقوق مسئله اجرت برای خدماتی که زن در منزل شوهر انجام می دهد و جزو وظایف شرعی و قانونی او نیست و این تحقیق به دنبال پاسخ به این سوال است: اجرت المثل زنان برای کارهای منزل از منظر فقه امامیه چگونه است؟
 
هدف از این پژوهش تبیین دیدگاه فقها جهت آگاه سازی بانوان نسبت به حقوق شرعی خود می باشد. در حالیکه می توان گفت: مبنای فقهی اصل اجرت المثل، قاعده «احترام مال مسلم» است که مستند آن روایت، بنای عقلاء و تسالم فقهاء می باشد. بدین معنا که هر چند انسان آزاده خودش مال نیست، ولی کار او مال محسوب شده و مقتضای احترام مال، مسئولیت و ضمان است.
 
این مسئله از جمله مسائل مورد اجماع فقهای امامیه بوده که منوط به امر آمر و عدم قصد تبرع عامل می باشد. با اثبات اصل مشروعیت اجرت المثل به طور عام در فقه امامیه، همین موضوع در خصوص خدمات زنان در منزل، ثابت می گردد؛ البته تحقق این امر نیز منوط به امر زوج به زوجه برای انجام خدمات منزل، عدم قصد تبرع، اجرت داشتن کار نزد عرف و غیر الزامی بودن اعمال انجام شده توسط زوجه می باشد.نویسنده این مقاله فهیمه حسینی می باشد.
 
کلیدواژگان: اجرت المثل، عدم تبرع، ضمان، احترام مال مسلم، فقه امامیه/601/422/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹