vasael.ir

کد خبر: ۱۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱ - 21 January 2020
حجت الاسلام رضائیان / ۱

یادداشت شفاهی | پیام شهادت سردار سلیمانی برای هم‌رزمان و مسئولان

وسائل ـ شهادت سردار سلیمانی برای آنهایی که اصحاب انقلاب بودند و برخی که به روزمرگی مبتلا بودند و کسانی که خود را از سفره جنگ و جهاد منقطع می‌دانستند این پیام را داشت که یکی از آنها که با بقیه هم‌رزم بود، بلکه زیر مجموعه خیلی از این آقایان بود، اینگونه جلوه پیدا کرد و خدا او را عزیز داشت که نشان دهد شما هم می‌توانستید و می‌توانید.

حجت الاسلام رضائیان استاد درس خارج حوزه علمیه قم در حجت الاسلام رضائیان/ 1یادداشتی شفاهی به بررسی ابعاد جنایت بزرگ آمریکا در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخت؛ در ادامه متن این یادداشت را می‌خوانید:

این جنایت بزرگ زمانی اتفاق افتاد که بین میلاد با سعادت حضرت زینب کبری(س) و شهادت صدیقه کبری(س) بود که هر دو پیام خاصی دارند. پیام اول این است که ما وقایع عالم را از زاویه دید زینب کبری(س) ببینیم، کما اینکه این شهید بزرگوار نیز از همان مسیر و از سوریه و از عتبات می‌آمدند، این واقعه را چگونه ببینیم؟

پاسخ را از خود این بزرگوار و نگاهی که زینب کبری(س) داشتند باید بیاموزیم، فقط نباید محدود به مقام ذکر مصیبت باشد، این جمله مشهور زینب کبری(س) در پاسخ به طاغوت زمانه یعنی یزید و ایادی اش که می‌خواستند نور خدا را خاموش جلوه دهند و با کنایه گفتند: دیدید خدا با شما چه کرد؟

وقتی از زاویه دید زینب کبری نگاه می‌کنیم این واقعه زیباست «ما رایت الا جمیلا» چون صنع خدا زیباست، اگر به فعل خدا نگاه کنیم، فعل خدا از جهت اینکه به فعل او انتساب پیدا می‌کند همه چیز زیباست، از زاویه دیدی که توحید محورانه به این قضیه نگاه می‌کند زیباست.

آنچه که در کربلا اتفاق افتاد، تجلی رابطه عاشق و معشوق، عبد و مولا بود و تمام آنچه که سیدالشهدا(ع) می‌گفت تماما رضایت بود، این اتفاق با رضایت کامل در نگاه عاشق و معشوقی در پیشگاه خداوند اتفاق می‌افتد زیباست، این اتفاق و حادثه هم با این نوع نگاه کاملا زیباست، از زاویه دید این سردار شهید، انتظاری متمادی و سالیان دراز در این که او در پیشگاه خدای متعال بتواند به اوج این خواست که فنای در مقابل خالق هستی و تقدیم کردن تمام هستی خود به‌خاطر او باشد اتفاق افتاده و از این زیباتر چه می‌تواند باشد.

خواسته ای که خدای متعال نیز همین را آرزو کرده، این که عبد در مقابل مولی تمام هستی را به میدان بیاورد؛ از جهت دیگر به هر حال، این بزرگوار تا قبل از این نماد و رکن مواجهه با طاغوت زمانه خود بوده است، هرچند جلوه طاغوت در ایران با انقلاب نابود شد، اما مبارزه با طاغوت منحصر در ایران نیست، لذا یکی از ارکان قانونی ما در سیاست خارجی مبارزه با ظلم در سطح جهانی است که در قانون نیز تجلی پیدا کرده و این قانون از این جهت ادامه راه انقلاب است.

سردار سلیمانی یکی از ارکان این مبارزه بوده که تجلی مبارزه با طاغوت در سراسر منطقه و در سراسر دنیا است، در سوریه، لبنان، یمن، عراق و افغانستان که همگی تجلی همین حقیقت بوده که باز چون خداوند متعال این گونه اراده کرده با همان نوع نگاه که شما نباید به طاغوت مراجعه کنید، آیه 60 سوره نساء«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا».

عده‌ای می‌خواهند به سمت طاغوت بروند و تحت حکومت طاغوت قرار بگیرند، اما خداوند متعال به طور صریح در این آیه شریفه، این گونه اراده کرده که شما نسبت به طاغوت این معارضه را داشته باشید. پس عده‌ای که با هر انگیزه ای تحت حکومت طاغوت قرار می‌گیرند، در آیات، پاسخ آن آمده و خدای متعال، امر کرده که این کار را انجام ندهید، بلکه معارضه کنید.

یک زمان از شما می‌خواهند کاری نکنید و تحت این حاکم جور قرار نگیرید؛ اما گاهی امر می شود معارضه باید کرد که این نماد در جمهوری اسلامی محقق شد؛ ثانیا در قانون تجلی پیدا کرد، تا مبارزه با ظلم ظالمان ادامه یابد که مصداق آن استکبار جهانی و منظور آمریکا، اسرائیل و ایادی آنهاست و این آیه شریفه مصداق تمام مسلمانان و انقلابیون بوده، اما هنگامی که در قانون تجلی پیدا کرد ساختارمند شد.

این ساختار در سپاه، ارتش و نیروهایی نظامی تجلی پیدا کرد و قوه متناسب با آن به نام سپاه قدس تشکیل شد که محقق کننده این اصل قانونی است و  سپاه مستند به این قانون است که این مبارزه وظیفه ای بر آحاد مردم بود؛ اما این قوه متکفل شد مانند واجب کفایی که تجلی پیدا کرده و قانون برای خودش تجلی پیدا کرده است.

سردار سلیمانی تجلی این آیه شریفه بود و در ایام حیات با تمام مجاهدین و با تمام کسانی که گمنام بودند به این اصل پرداختند و این امر خدای متعال را اطاعت کردند و بعد هم با شهادت خود آنچه طاغوت زمانه سعی داشت رقم بزند و میان برادران مسلمان نفاق بیندازد، نقشه دشمن را ناکام گذاشت و این تحکم و حکم قرآنی را اجرایی کرد.

سردار سلیمانی در ایام حیاتش برای ایران و عراق و کشورهای منطقه، امنیت و ایستادگی در برابر طاغوت را به ارمغان داشت و بعد از شهادت نیز با خون شریف خود تجلی و عزت خاصی به جهان اسلام داد و خون شریفش با خون سردار معظم ابو مهدی ممزوج شد و این اتحاد را رقم زد.

از زاویه دیگر نکته‌ای که در کشور محقق شد و خدای متعال این زیبایی را این گونه رقم زد که خون جوانی مانند مرحوم حججی با خون سرداری از سرداران جنگ تحمیلی قرین شد و قرین شدن این خون‌ها که هر دو در یک جبهه اما از دو نسل بودند، نوعی زیبایی داشت، علی‌رغم این نکته که برخی تلاش می‌کردند منقطع شدن انقلاب و اختلاف نسل را به جامعه القا کنند.

نکته دیگر، اولا آنچه که اتفاق افتاد این است که خداوند متعال سفره عشق‌بازی و جهاد را در هر زمان پهن و متناسب با زمان پهن می‌کند؛ لذا این امید برای تمام آنهایی که در این وادی قرار می‌گیرند، این امید دوباره روشن شد.

این تجلی دوباره پیدا شد و برای آنهایی که اصحاب انقلاب بودند و برخی به روزمرگی مبتلا بودند و برخی مثل این که خود را از سفره جنگ و جهاد منقطع می‌دانستند این پیام را داشت که یکی از آنها که با بقیه همرزم بود، بلکه زیر مجموعه خیلی از این آقایان بود، اینگونه جلوه پیدا کرد و خدا او را عزیز داشت که نشان دهد شما هم می‌توانستید و می‌توانید.

لذا شهادت سردار، محرکیت و انبعاث را برای اصحاب انقلاب به همراه داشت برای آنهایی که فاصله گرفتند و نشان داد، خدا هنوز بین همان اصحاب اولیائی دارد که مخفی نگه داشته و هنوز هم هستند و راه باز است، اینها هم مانند این سردار معظم هستند و خدا آنها را به میزان نیاز جامعه و امت اسلام در معرض دید بقیه نگه می‌دارد.

نکته دیگر که باید پر رنگ شود این که روز تدفین سردار معظم متصل شد با مراسم صدیقه کبری(س) که اتصال او با یک نماد روشن شد و در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری گفته بود، من در مقابله با داعش به عنوان یک سرباز در اینجا مسئول هستم و در وصیت‌نامه اش تصریح کرده بود، روی مزارم بنویسید سرباز قاسم سلیمانی.

این سرباز بودن برای امت اسلامی پیام داشت که جریان خدمت رسانی به مردم با نماد سرباز بودن روشن می‌شود و این پیامی بود که از مدینه گرفته‌ بود، حضرت صدیقه کبری(س) با این که بر امامان معصوم ولایت دارند، اما در کنار امیرالمؤمنین(ع) به عنوان یک فرمانبردار عمل می‌کنند که سردار شهید این سرباز بودن را از قیام مدینه دارد و متصل به فاطمیه است و این پیام برای همه است هر کسی در هر جایی فقط یک عنوان دارد و آن سرباز بودن است.

او سرباز است تا پائین‌ترین رده ظاهری نظام، همگی سرباز هستند، هر کدام وظیفه خاص خود را دارند و همه در سرباز بودن مشترک هستند، احساس نکند برخی که اگر به پست و مقامی رسیدند از سرباز بودن خارج می‌شوند حتی اگر در قلب میلیون‌ها انسان و در کشورهای دیگر محبوب باشد، ماهیت خودش را گم نمی‌کند و به بقیه نیز می‌خواهد این پیام را برساند؛ نه اینکه تنها روی مزار او بنویسند که سربازم./704/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳