vasael.ir

کد خبر: ۱۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶ - 27 August 2019
در نشست خبری بررسی طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛

تضاد طرح بانکداری مصوب مجلس با موازین شرعی / طرح جامع نظام بانکداری اسلامی به‌زودی تدوین می‌شود

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با تأکید بر لزوم تعامل بیشتر مجلس با حوزه از تهیه طرح جامع نظام بانکداری اسلامی به همت اقتصاد دان های حوزوی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین احمدعلیطرح جامع نظام بانکداری اسلامی به‌زودی تدوین می‌شود / تضاد طرح بانکداری مصوب مجلس با موازین شرعی یوسفی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشست خبری تحلیلی بررسی طرح بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی که پیش از ظهر امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد، با اشاره به لزوم تعامل حوزه و مجلس در بخش قانون گذاری اقتصادی اظهار داشت: آنها برای این طرح جدید که قرار است در همین ماه تصویب شود نظر حوزه را خواستند که ما گفتیم اگر این طرح تبدیل به قانون شود اوضاع را بدتر می‌ کند.

وی با اشاره به اشکالات فراوان طرح قبلی نظام بانکداری عنوان کرد: رییس کمیسیون پولی و مالی حوزوی حجت الاسلام معصومی نیا پنجاه صفحه را در نقد این طرح نوشته شد و وقتی آیت الله اعرافی این متن را دیدند قانع شدند و نامه ای به رییس مجلس، شورای نگهبان و رهبر معظم انقلاب و هشت مرجع ارسال کردند که جلوی این طرح گرفته شود، چراکه اگر تبدیل به قانون شود اوضاع را بدتر می‌ کند و حتی به نام مرجعیت و حوزه وارد صحن علنی مسجد قرار می‌ گرفت که به شکر خدا متوقف شد.

این استاد اقتصاد اسلامی با اشاره به برگزاری 30 ساعت جلسه بین کمیسیون اقتصادی مجلس و مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه گفت: در آخرین جلسات آقای دکتر حسین زاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که ابتدا زیر بار نمی رفت، نیز به این صوری سازی و ربا خواری بانک ها اذعان کردند و در نتیجه متوجه شدیم که بانک ها این ظرفیت را ندارند که عقود مشارکتی را درون خود ببینند.

حجت الاسلام یوسفی با اشاره به این که در مرداد ماه سال قبل مجددا لایحه 199 ماده ای بانکداری جمهوری اسلامی به دست ما رسید، گفت: دیدیم تمام اشکالات طرح قبلی در این لایحه به صورت مخفی موجود است به گونه ای که حتی شاید شورای نگهبان توجهی به این اشکالات نداشته باشد و آن را تصویب کند.

رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه با بیان این که این لایحه نیز با اشکالات حوزه متوقف شد، تصریح کرد: اخیرا شنیدیم طرح جدیدی با تلفیق طرح های قبلی در جریان است و از طریق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه به مجلس نامه ای خواهیم داد تا محققان حوزوی این طرح را بررسی کنند و جلوی آن گرفته شود.

استاد فقه اقتصادی در ادامه خاطرنشان ساخت: در طرح جدید از عقد مرابحه استفاده شده که حیله ربوی حرام است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که در نظام جمهوری اسلامی و با تأکیدات مکرر مراجع این طرح به تصویب برسد که کار را برای بانک ها آسان تر و برای مردم سخت تر کند.

وی با اشاره به جلسات مکرر حوزه با کمیسیون اقتصادی مجلس برای طرح اخیر بیان داشت: به هرحال ما نمی توانستیم به تنهایی نظر بدهیم چراکه ما گفتیم آیت الله اعرافی نماینده مراجع و رهبری و به نحوی نماینده مجموعه تمام حوزه های علمیه است، بنابراین رییس مجلس باید با مدیر حوزه های علمیه به یک ساز و کار تعاملی جامع رسیده و استفاده از همه ظرفیت حوزه برای قانون گذاری صورت بگیرد، الحمدلله رییس کمیسیون اقتصادی قبلی در آن روز پذیرفتند تا نامه ای مشترک به رییس حوزه و رییس مجلس بنویسیم که این ساز و کار تدوین شد و این نامه نوشته و به امضای طرفین رسید.

حجت الاسلام یوسفی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: رییس محترم مجلس با توجه به نامه ای که نوشته شده انتظار می‌ رود با آیت الله اعرافی جلسات تعاملی خوبی در این زمینه داشته باشد، چراکه این آمادگی کاملا در حوزه وجود دارد و ما نیروهایی در اختیار مجلس قرار می‌ دهیم تا نظرات خود را اعلام کنند.

وی افزود: الان گروه های مختلفی در حوزه برای رسیدن به بانکداری اسلامی تلاش های جدی دارند و پیش بینی بنده این است که تا پایان سال بتوانیم یک طرح جامعی برای رسیدن به بانک داری اسلامی تنظیم کنیم و خدمت رهبر معظم انقلاب و مراجع و اندیشمندان حوزه تقدیم کنیم تا به یک نظام پولی و مالی مطلوب و مناسب با نظام اقتصادی اسلام و جمهوری اسلامی ایران برسیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که طرح جدید نباید فعلا به صحن علنی مجلس برود، گفت: به نظر می‌ رسد قبل از تصویب این طرح باید بر اساس نامه ای که بین طرفین نوشته و امضا شده است این طرح در حوزه به بحث و بررسی گذاشته شده و سپس تصویب شود و ما این توقع را از دوستان کمیسیون اقتصادی به ویژه آقای دکتر حضرتی و آقای دکتر حسین زاده بحرینی داریم که فعلا جلوی این طرح را با این اشکالات فراوان بگیرند تا اقتصاد دان ها و فقهای حوزه نظرات تفصیلی خود را در مورد آن بیان کنند.

 

بیشتر بخوانید: مشکل ربا در بانک با حمل الفاظ عقود اسلامی حل نمی‌شود

 

طرح جدید بانکداری مصوب مجلس با موازین شرعی در تضاد است

حجت الاسلام غلامعلی معصومی نیا عضو کمیته فقهی و پولی حوزه های علمیه و مدیر گروه بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی در ادامه این نشست خبری، با بیان این که این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده است، گفت: دکتر پورابراهیمی رییس قبلی کمیسیون اقتصادی به صراحت گفته بودند که طرح جدید بانکداری بدون ربا با 210 ماده به زودی به صحن علنی مجلس می‌ آید.

وی افزود: رییس جدید کمیسیون اقتصادی آقای الیاس حضرتی نیز تأکید کرد که طرح بانکداری جمهوری اسلامی تا پایان شهریور تصویب می‌ شود تا استقلال بانک مرکزی به حداکثر رسیده و روند ربوی بودن تسهیلات در بانک ها به صفر برسد.

استاد فقه اقتصادی در ادامه تصریح کرد: سؤال اصلی این است که چرا «قانون عملیات بانکداری بدون ربا 1363» کنار گذاشته شد؟ طرح قبلی کلا 27 ماده داشت که 35 سال مبنای کار قرار داشت، اجماع عمومی وجود دارد که آن طرح را سیستم بانکی درست اجرا نکرده است و همه به اتفاق به این نتیجه رسیدند که باید قانون جدیدی تصویب شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی خاطرنشان ساخت: اشکال قانون قبلی کجا بود و آیا اساسا اشکال قانون قبلی در طرح فعلی برطرف شده است؟ طرح قبلی در زمان خودش طرح خوبی بود که تبدیل به قانون شد ولی تدوین کنندگان طرح قبول داشتند که این طرح ابتدایی است و باید بعد از چند سال اشکالاتش برطرف شود، یعنی گفتند اولین مرحله حذف ربا از سیستم بانکداری است که می‌ تواند مقدمه قانون بانکداری اسلامی باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در قانون قبلی بانک ها روی به صوری سازی آوردند، تأکید کرد: آنها عقود را پوشش قرار دادند برای کار خودشان و در نهایت چیزی که برای آنها مهم بوده و هست مبلغ، مدت، نرخ و جریمه است و بانک های ما ماهیت دیگری غیر از این نداشتند.

حجت الاسلام معصومی نیا تصریح کرد: ما مدعی هستیم روی طرح جدید به هیچ وجه این اشکال و مشکلات دیگر برطرف نشده است، بر اساس همین تحلیلی که گفتیم غالب موارد اعلام شده در این طرح به نفع بانک ها و به ضرر مردم است، از جمله این که خرید و فروش ارز که تا به امروز ممنوع بود و التهاب در آن، وضعیت اقتصادی کشور را خراب کرد، در ماده 92 این طرح تبدیل به قانون شده است.

وی با اشاره به بهانه مجلس در صوری سازی بانک ها در عقود مشارکتی و روی آوردن در این طرح به عقود مبادله ای بیان داشت: اولا در گذشته صوری سازی صرفا در عقود مشارکتی نبوده بلکه در عقود مبادله ای هم بوده است و ثانیا در طرح جدید به عنوان مثال به جای فروش اقساطی که به صورت صوری اجرا می‌ شد، عقد مرابحه آمده که به تسهیلات گیرنده می‌ گویند: برو با این پول به وکالت از طرف بانک هرچه می خواهی بخر و از طرف بانک دوباره با سود معین آن را به خودت بفروش و اقساط آن را به بانک پرداخت کن! که می‌ بینید در این صورت صوری سازی به شدت بیشتر می‌ شود.

مدیر گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه خوارزمی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این که بر اساس اطلاعات موثق هنوز قبل از تصویب این طرح غالب عملیات بانکی بر اساس مرابحه شکل می‌ گیرد، گفت: در این طرح راه حلی پیش بینی نشده است که جلوی این مشکلات گرفته شود بلکه فقط بانک ها برای گرفتن سود بیشتر مستند بهتری دارند.

عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه مرابحه غیر شرعی را عقدی شیرین برای بانک ها دانست و افزود: با طرح جدید هیچ یک از مشکلات ربوی بانک ها بهتر نمی شود که بدتر هم می‌ شود، چراکه در این طرح نیز بانک ها پول خود را می‌ دهند و سود معینی از تسهیلات گیرنده دریافت می‌ کنند که این دقیقا همان سیستم ربوی است که مراجع بزرگوار تقلید سال ها به آن ایراد می‌ گیرند.

وی با بیان این که یکی از مشکلات اساسی بانک ها صوری سازی بود، گفت: هیچ ساز و کاری برای جلوگیری از این مسأله وجود ندارد، بنابراین با این طرح به ویژه عقد مرابحه ای که اصلا ضوابط آن رعایت نشده مشکل همچنان باقی است، غیر از این که در طرح جدید هیچ ضابطه محدود کننده ای برای بانک ها پیش بینی نشده است و آنها مبلغ را می‌ دهند و به راحتی سود خود را می‌ گیرند تا جایی که وضع موجود بدتر ادامه پیدا می‌ کند چون از این به بعد بانک ها مستمسک خوبی برای اخذ سود دارند./241/1330/ح

 

منبع: رسا

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
رامتین رامش
Iran, Islamic Republic of
14:57 - 1398/06/07
نزول اسلام پیش از شکل گرفتن این مفاهیم بوده و بستگی دارد چه تفسیری از دین ارائه بدهیم. متفکرین اسلامی بیشتر عدالت، رسیدگی به مستضعفین و پرهیز از تکاثر و اسراف را از اهداف اقتصادی اسلام می‌دانند. این اصول وقتی وارد دورۀ مدرن می‌شوند خود به خود در سمت الگوهای اجتماع‌گرا (سوسیالیستی) قرار می‌گیرند، نه الگوهای فردگرا (لیبرالیستی).
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
14:57 - 1398/06/07
سوسیالیسم انواع متعددی دارد و متناسب با هر کشور و اقتصادی می‌تواند شکل متفاوتی پیدا کند. با این حال راست‌گرایان (که عدالتخواهی بزرگ‌ترین خطر برای منافع‌شان است) هر نوع چپ‌گرایی را مساوی با کمونیسم و بی‌دینی می‌دانند! در دهه ابتدایی انقلاب چنین تهمت‌هایی حتی به امام خمینی (ره) هم زده می‌شد اما ایشان ابایی از این سخنان نداشت و متعهد به تأمین اجتماعی مردم بود. در واقع هیچ عدالتخواهی نیست که با این تهمت‌ها آزار ندیده باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹