معاون مالکیت فکری وزیر دادگستری:
وسائل ـ معاون مالکیت فکری وزیر دادگستری گفت: مالکیت فکری نگاه اقتصادی به خلق اثر و شهرت دارد.
به گزارش وسائل، محمود حکمت نیا، معاون مالکیت فکری وزیر دادگستری در پنجمین نشست کمیته ادبی ـ هنری شورای سیاست گذاری مالکیت فکری که در وزارت دادگستری برگزار شد، گفت: در پی پاسخ به این سوال هستیم، اگر درصدد این باشیم که در حوزه حقوق مولفان و مصنفان بخواهیم کدهای آماری را برای مباحث اقتصادی پیش بینی کنیم نگاه کلان و کلی ما چگونه باید باشد؟ باید بتوانیم دیدگاه معینی را آگاهانه انتخاب کنیم سپس با مشخص نمودن جایگاه خودمان در آن دیدگاه، مسیر راه را به درستی طی کنیم.حکمت نیا افزود: اساسا مالکیت فکری یک نگاه اقتصادی به خلق اثر (مالکیت ادبی و هنری)، شهرت (علائم تجاری) و ایجاد محصولات با فرآیندهای جدید (اختراع) دارد.وی تصریح کرد: تمام این موارد یک هدف صریح و آشکار دارند که بحث اقتصاد است. این بحث اقتصادی باید ادبیات اقتصادی داشته باشد. اگر بخواهیم این مباحث وارد اقتصاد شود و آثار اقتصادی بر جای بگذارد و تبدیل به سرمایهای برای کنشگران این حوزه شود، به برنامه ریزی و سیاست گذاری نیاز داریم. اساس این برنامه ریزی نیز این است که فعالیتهای این حوزه شناسایی شود.وی با اشاره به پیچیدگی کار در حوزه مالکیت ادبی و هنری گفت: در اختراعات بازار روشنی داریم. فناورانی داریم که اختراع میکنند، به دنبال آن صنعتگرانی هستند که اختراع را تبدیل به محصول میکنند و واسطههایی که این محصولات را وارد بازار میکنند. اما در حوزه مالکیت ادبی و هنری کار پیچیده است. زیرا از یک طرف با خلق ذهنی روبرو هستیم و از طرف دیگر با نشر و ترجمه و چاپ آثار و سایر مصادیق هنرهای کاربردی که بسیار متنوع میباشند و وقتی وارد بازار میشوند به دلیل صنایع ارتباطی، بسیار گستردهتر میشوند. بحث ما این است که صنایع مرتبط این مباحث چیست و هر کس در کجای کار قرار دارد. در این جلسه، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار مدل آماری موجود در جهان (مدل وایپو، مدل یونسکو، مدل اتحادیه اروپا و مدل سازمان توسعه همکاریهای اقتصادی)، همچنین کدگذاریها را را تشریح کرد./908/241/ح
منبع: وزارت دادگستری