vasael.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ - 15 April 2019

معرفی کتاب | اخلاق در اداره

وسائل ـ کتاب اخلاق در اداره نوشتهٔ «آیت الله حسین مظاهری» و به کوشش «محمدجواد خالقی» تدوین شده است. اثر حاضر، وظایف کارمندان را در برخورد با ارباب رجوع تعیین و چگونگی پاسداشت کرامت آنان را گوشزد می‌کند.

به گزارش خبرنگار وسائل، فطرت آدمی کمال خواه و خداجوست معرفی کتاب// اخلاق در ادارهاز همین رو انسان می‌کوشد تا خود را به سوی تکامل ببرد و استعدادهایش را به رشد برساند. در این فرایند مجموعه عوامل تشویق کننده و نیز بازدارنده در وجود او به فعالیت‌اند و هریک او را به سوی می‌برند. هرگاه عوامل بازدارنده بر انسان غلبه کند، فلسفه وجودی‌اش توقع انسان تا حد حیوانیت تنزل می‌کند.

با توجه به اینکه ادامه رسالت پیامبران و امامان معصوم را عالمان دینی بر عهده دارند تا اخلاق را به طور همه جانبه در خانه، مدرسه، کارخانه، و اداره تعلیم دهند و همگان را به وظایف خویش آشنا سازند. این مهم در روزگار ما خود را به صورت یک نیاز مبرم و ضروری نشان داده و در اداره‌ها و سازمان‌های گوناگون کارآیی دارد.

محمد جواد خالقی در مقدمه آورده است: «کتاب حاضر، متشکل از مجموعه بحث‌های اخلاقی است که فقیه متتبع و معلم اخلاق، حضرت آیة‌الله مظاهری در جمع کارکنان اداره‌ها مطرح کرده‌اند که پس از پیاده شدن از نوار، استخراج منابع، مستندسازی و ویرایش به صورتی که اکنون ملاحظه می‌کنید درآمده است. انتشار این اثر به مناسبت هفته دولت است از این‌رو آن را به شهدای گرانقدر دولت به ویژه دو شهید والامقام رجائی و باهنر تقدیم می‌کنیم. 

یادآور می‌شویم که این‌گونه بحث‌های اخلاقی را با حضور اساتید ارجمند، آیات عظام: جوادی آملی، احمدی میانجی (ره)،‌ شاه‌آبادی، مؤمن، استادی، اشتهاردی، و تهرانی پیگیری و برگزار کرده‌ایم و به زودی در مجموعه دیگری به چاپ خوهد رسید.» این کتاب را نشر «بوستان کتاب» منتشر کرده است./602/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

فهرست مطالب

مقدمه

ارزش کار اداریان

نقش سعه صدر در گره گشایی از کار مردم

برافروخته شدن پیامبر از توهین به مسلمانان

پیامبر بهترین الگوی خدمت گزاری و دریادلی

تأثر پیامبر (ص) از ناراحتی اسیر غیر مسلمان

سعه صدر حضرت یوسف علیه السلام

اهمیت گره گشایی از کار مردم

خدمت خالصانه

نتایج اخلاص

پرهیز از منت گذاری

گاو نه من شیر نباشیم!

پرهیز از عجب

فرق عجب و ریا

سلمان فارسی و مبارزه با عجب

ایستگاه خطرناک

 

ویژگی‌های مدیران موفق

1- تخصص و تعهد

2- ایجاد مواسات

3- منطقی بودن

4- پرهیز از تندخویی

5- سعه صدر

 

نتایج سعه صدر

6- قاطعیت

7- صبر و استقامت

 

مدیران و امتحان الهی

انواع امتحان‌ها

غفلت انسان

 

اهمیت خردورزی و احتیاط در مدیریت

نتیجه کردارهای مدیران و کارکنان اداره‌ها

 

اهمیت دادن به شخصیت انسان‌ها در برخوردها

شخصیت انسان از دیدگاه اسلام

 

نقش تهذیب در سامان دهی کارها

رستگاران

تهذیب و عبودیت

خدمت گزاری و آرامش

 

حساب رسی از منصب داران در قیامت

نمونه‌هایی از توبه خواص

توبه خواص

تجسم اعمال در قیامت

اقسام تجسم عمل

 

جبران کوتاهی و گناه (توبه)

عدم توفیق در توبه

حق الله و حق الناس

چرا توبه دم مرگ قبول نمی‌شود؟

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۳:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۴۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۱۴